Klantengeluk verbindt

In een wereld waar steeds meer online gebeurt, worden fysieke klantencontacten zeldzamer. En dus belangrijker. Hoe maakt jouw bedrijf dan het verschil?

Online? Ja, maar…

We leven in een steeds virtuelere wereld waarin klantencontacten vaker wel dan niet online verlopen. En toch…

73% van die onlineklanten geeft aan dat ze toegang willen tot een contactpersoon, ook al werken de digitale kanalen perfect. Bij belangrijke aankopen of klachten wil quasi iedereen een ‘echte mens’ zien of horen. Of waarom dacht je dat Coolblue fysieke winkels opent?

Besparingen op klantencontact

Tegelijk wordt in veel bedrijven face to face klantencontact gezien als minder efficiënt en vrij duur. Er wordt vaak op bespaard, waardoor commerciële medewerkers moeten focussen op operationele taken. Klantenbeleving schiet er dan vaak bij in, tevreden klanten ook.

Steeds minder kansen om het verschil te maken!

Basisdienstverlening verloopt steeds meer online. In onze efficiënte, online bedrijven zijn er dus steeds minder face to face klantencontacten. Terwijl je klanten wel aangeven dat ze die belangrijk vinden. Hostmanship – de kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn – zit vaak in kleine, unieke gebaren waarmee je de waarden van je organisatie tastbaar maakt.

De klok terugdraaien is geen optie. De oplossing? Investeer in je commerciële medewerkers en hun leidinggevenden, want zij maken tijdens die klantencontacten het verschil. Geef hen de juiste vaardigheden mee en maak hen bewust van hun bijdrage aan je bedrijf.

Het resultaat voor je bedrijf?

Meer wow! momenten voor je klanten, die ze maar wat graag online zullen delen. En minder auw! momenten, die vaak ook online rondgaan… Kortom, een goede klantenbeleving zorgt voor gelukkige klanten, gemotiveerde medewerkers en betere resultaten. Win-win-win!